אודות מראה מקום

קרדיט: אילת קראוס

ומהו מדד מראה מקום?

הליכה רגלית היא הרבה יותר מתנועה – היא המצב הטבעי שלנו.
פעמים רבות היא עצמה מחוז חפצנו. הליכה מכילה בתוכה, מלבד יעילות תנועתית, גם מענה לתחושותינו, למצב הרוח שלנו, לרצוננו לראות ולהיראות, לעשות דברים יחד – לפגוש, להשתתף וליהנות מהמרחב הפתוח.
הולך הרגל הינו הצרכן החשוב ביותר של המרחב הציבורי בעיר. הוא מהותו האנושית.

עידוד הליכה הפך למטרה חשובה בקרב אנשי מקצוע
ומקבלי החלטות, וניכר כי קיים רצון הולך וגובר לתכנן
ולפתח מרחבים המעודדים הליכה ברגל. יחד עם זאת,
קיים קושי להגדיר מהו רחוב או מרחב המעודד הליכה,
ולזהות מהם המרכיבים אשר הופכים אותו לכזה.

מראה מקום מבית ILGBC בתמיכת קרן ברכה,
הוא כלי המאפשר זיהוי ובחינה של מרכיבי המרחב
אשר מעודדים הליכה ברגל.

מהי הבעיה וכיצד נפתור אותה?

"אנשים לא מוכנים לוותר על הרכב הפרטי וללכת ברגל ", "חם כאן מדי, אי אפשר ללכת ברגל ", אלו טיעונים שנשמעים לא פעם במסגרת הליכי תכנון וביצוע שתוצאתם – מתן עדיפות לכלי רכב.
האם אנשים באמת אינם מעוניינים ללכת ברגל או שאולי איננו מספקים להולכי הרגל את התנאים האופטימליים להליכה? האם חשבנו על צרכיהם באותה תשומת לב שאנו מעניקים לתנועת כלי הרכב?
הולך הרגל הינו הפגיע והאיטי מבין משתמשי הרחוב ולכן גורמים כגון נפחי התנועה, מהירויות הנסיעה של כלי הרכב, איכות האוויר, רמת הבטיחות, תחושת הביטחון האישי, האיכות של סביבת הרחוב (עיצוב, מרחב, ניקיון, תאורה, תחזוקה וכו’), עשויים לעודד או לפגוע במוטיבציה ללכת ברגל.

קרדיט: אילת קראוס

פיתוח מדד לעידוד פיתוח תשתית להליכה ברגל

כאמור, עידוד הליכה הפך למטרה חשובה בקרב אנשי מקצוע ומקבלי החלטות, וניכר כי קיים רצון הולך וגובר לתכנן ולפתח מרחבים המעודדים הליכה ברגל. לאור זאת, הוחלט במועצה הישראלית לבנייה ירוקה לפתח מדד שיוכל לשמש קובעי מדיניות ואנשי מקצוע בבואם לייצר שינוי במרחבים עירוניים קיימים. באמצעות המדד יוכלו אנשי מקצוע לנתח את הגורמים הקריטיים לפיתוח תשתית להליכה, לפתח ולקדם פרויקטים שמטרתם שיפור תשתית ההליכה וכן למדוד את התוצרים בשטח.

תהליך הפיתוח

בתהליך העבודה של שכונה 360, כלי המדידה אשר פותח במועצה הישראלית לבנייה ירוקה יחד עם משרד הבינוי והשיכון, מצאנו כי קיים צורך במדידת המצב הקיים ולא רק במדידה של תכניות בינוי. לאור זאת, הוחלט על פיתוח מדד שיוכל להציג בפנינו תמונת מצב בנושא הליכות של מרחבים עירוניים קיימים. תהליך הפיתוח של 'מראה מקום' כלל לימוד של ספרות המחקר וה-Best Practice העכשווי בישראל ובעולם, ובחינה של היתרונות והחסרונות של הכלים הקיימים למדידת הליכות. התוצאה הסופית הינה כלי שימושי ומבוסס ידע אשר ניתן לעשות בו שימוש בכל מרחב עירוני קיים בישראל, אשר מטרתו יצירת רחובות איכותיים ומעודדי הליכה.

צוות פיתוח

צוות מחקר ופיתוח, המועצה הישראלית לבנייה ירוקה
תודות
מדד מראה מקום נוצר בתמיכה מלאה של קרן ברכה
אביאל ילינק | לירון דן | אדר' הדסה לב | אדר' ענת הורוביץ הראל | יעל דורי | אילת קראוס | ד"ר אורלי רונן | אביעד שר שלום | רותי שפרנט עבהאל | אדר' אסתי כהן-ליס | תמר דראל-פוספלד | אדר' רוני דניאל | יובב סנדרס | אדר' אבנר אקרמן | אדר' אלס ורבקל-דרמן | מאיה קרבטרי | תמר שטרצר
20180703_161823

מה המטרה שלנו?

עליה בכמות היוזמות

של רשויות מקומיות
לשיפור ההליכות

עליה בכמות הפרויקטים

שמטרתם הפיכת
המרחב להליכתי

יותר מרחבים

שהפכו ממוטי רכב פרטי
למרחבים הליכתיים

קהלי היעד

רשויות מקומיות

מתכננים, אדריכלי נוף, אדריכלים, מהנדסי תנועה

הציבור הרחב

קרדיט: שושי טל
קרדיט: שושי טל

איפה?

ניתן להשתמש במדד 'מראה מקום' עבור כל מרחב עירוני קיים על מנת לבחון את מידת ההליכות במרחב. המדד יספק תמונת מצב עדכנית של הפרמטרים שמשקלם ביצירת מרחב מעודד הליכה הינו קריטי. למרות האפשרות להחיל את המדד על כלל המרחב העירוני הבנוי, מומלץ לבחון אזורים בהם קיימת תנועה משמעותית של הולכי רגל כגון מרכזי ערים, מרכזי תחבורה וסביב מוסדות חינוך. במקומות אלו קיימים מחוללי תנועה רגלית ובהם יוכלו יותר הולכי רגל ליהנות משיפור התשתית.

מרכזי ערים

מוסדות ציבור, רחובות מסחריים

מוקדי תחבורה

תחנות רכבת, רחובות עתירי אוטובוסים, צירי מטרונית

מוסדות חינוך

בתי ספר, גני ילדים