• מבנה המדד

מדד כמותי

  • 20 מדדים
  • אנשי מקצוע
  • תשתית פיזית

סקרים ותצפיות

  • 3 מדדים
  • קהל רחב
  • תחזוקת המרחב וחוויות משתמש
  • תהליך העבודה

בדיקת מצב קיים

בחירת פוליגון
לבחינה באמצעות מראה מקום

הפעלת המדד
והצגת הניתוח

ביצוע הסקרים
והצגת התוצאות

תכנון פרוייקט

הגדרת אמצעים להתערבות
לצורך שיפור מדדי הליכות

העברה
לצוות תכנון

בדיקה לאחר התערבות

בחינה חוזרת של הפוליגון
לאחר התערבות

הפעלת המדד
והצגת הניתוח

ביצוע הסקרים
והצגת התוצאות

1. מדרכות רציפות

  • רציונאל
תנאי בסיסי להליכה ברגל הינו קיומן של מדרכות רציפות משני צידי הרחוב בהן רצועת הליכה מינימלית המהוות רשת הליכה עירונית.
  • מדד
מה: אחוז המדרכות הנגישות להליכה ברחובות (לא כולל שבילים)
איך: אורך מצטבר של מדרכות/ אורך כולל של רחובות
יעד: 100%

2. רחובות מוצלים

  • רציונאל
באקלים חם הנפוץ באזורנו יש חשיבות מכרעת להצללת הרחוב כגורם לעידוד הליכה ברגל. ברחובות מוצלים ילכו וישהו יותר אנשים.
  • מדד
מה: אחוז רצועות הליכה מוצלות
איך: רצועות הליכה מוצלות/ כלל רצועות הליכה
יעד: 50% הצללה אופקית

3. העדפה להולכי רגל

  • רציונאל
באזורים בהם קיימת תנועת הולכי רגל רבה ובמטרה להפוך את האזור למוטה הליכה ברגל, יש להרחיב את רוחב המדרכה כך שתתאים לקיבולת של הולכי רגל ותאפשר הליכה בטוחה ונוחה עבור הולכי הרגל.
  • מדד
מה: הגדלת קיבולת הולכי הרגל על ידי הגדלת רוחב המדרכה ביחס לרוחב זכות הדרך
איך: רוחב מדרכות/ רוחב זכות הדרך
יעד: 40% ברחובות מעל 15 מ' | 30% ברחובות מתחת ל-15 מ

4. מעברי חצייה

  • רציונאל
כחלק מרשת ההליכה יש לאפשר חצייה בטוחה של הצמתים באמצעות מעברי חצייה בטוחים ואיכותיים.
  • מדד
מה: אחוז מעברי חצייה בטוחים ומונגשים ברחובות ראשיים (מעל 2 נתיבים)
איך: מעברי חצייה בטוחים ומונגשים/ סך כל מעברי החצייה
יעד: 100%

5. מיתון תנועה

  • רציונאל
מיתון תנועה מורכב ממספר אלמנטים שניתן לשלב בזכות הדרך אשר מאטים את מהירות הנסיעה. ככל שמהירות הנסיעה נמוכה יותר, כך הסביבה בטוחה יותר עבור הולכי הרגל.
  • מדד
מה: הטמעת אמצעים למיתון תנועה
איך: מספר רחובות בהם הוטמעו אמצעים למיתון תנועה/ סך כל הרחובות
יעד: 100%

6. שבילי אופניים

  • רציונאל

תשתית המעודדת הליכה ברגל תומכת גם בשימוש בתחבורה ציבורית או רכיבה על אופניים. לכן, לצד עידוד הליכה חשוב גם לתמוך ביצירת תשתית לתחבורה בת קיימא במרחב העירוני.

  • מדד
מה: אורך רחובות ראשיים עם שבילי אופניים ייעודיים
איך: אורך רחובות ראשיים עם שבילי אופניים ייעודיים/ סך כל אורך הרחובות
יעד: 100%

7. שטח כביש

  • רציונאל
יחס אופטימלי של שטח כביש ביחס לשטח האזור הנבדק, בשילוב של יחס אופטימלי של אורך הכבישים, מבטיח כי קיימת רשת תנועה איכותית במרחב. כאשר רשת התנועה כוללת גם רשת הליכה (מדרכות בצידי הרחוב) כך אפשרויות הבחירה של הולך הרגל רבות יותר.
  • מדד
מה: שטח הפרויקט המיועד לתנועת רכב מוטורית ולחנייה עילית בזכות הדרך
איך: שטח הפרויקט המיועד לתנועת רכב מוטורית ולחנייה עילית בזכות הדרך/ סך שטח הפרויקט
יעד: 15%

8. אורך כביש

  • רציונאל
יחס אופטימלי של אורך הכבישים ביחס לשטח האזור הנבדק, בשילוב יחס אופטימלי של שטח הכבישים, מבטיח כי קיימת רשת תנועה אפקטיבית במרחב. כאשר רשת התנועה כוללת גם רשת הליכה (מדרכות בצידי הרחוב) כך אפשרויות הבחירה של הולכי הרגל רבות יותר.
  • מדד
מה: יחס אורך הכבישים לשטח הפוליגון
איך: סך אורך הכבישים במטר/ סך שטח הפרויקט בדונם
יעד: 22 מטר לדונם

9. בינוי מלווה רחוב

  • רציונאל

רחובות המלווים על ידי בינוי מרקמי באופיו, כלומר רציף ברובו ובנסיגה מועטה מהמדרכה, מאופיינים על פי רוב בתחושת אינטימיות ובטחון בחלל הרחוב ובתוך כך תורמים לעידוד הליכה.

  • מדד
מה: יחס בין בינוי מלווה רחוב לאורך רחוב
איך: סך אורך חזיתות בנויות במרחק של עד 5 מטר מקו מגרש/ סך אורך רחובות
יעד: 70%

10. חזיתות מסחריות

  • רציונאל

בניגוד לחזיתות אטומות היוצרות תחושת ניכור וחוסר בטחון, חזיתות המאפשרות מבט אל הפעילות הפנים מבנית מהוות עניין להולך הרגל, תורמות לחיות של הרחוב ויוצרות תחושת בטחון.

  • מדד

מה: אחוז רצועת הליכה עם מבט אל פעילות פנים מבנית
איך: אורך רצועת הליכה עם מבט אל פעילות פנים מבנית/ אורך סך כל רצועות ההליכה לאורך חזית בנויה
יעד: 20%

11. כניסות לבנייני מגורים

  • רציונאל
כאשר כניסות הבניין הראשיות מופנות אל הרחוב מובטח כי תנועת הולכי הרגל מ/אל בניין המגורים תתבצע דרך הרחוב ובתוך כך תתרום לתנועת הולכי הרגל ברחוב ולשגשוגו.
  • מדד
מה: מספר כניסות למבני מגורים
איך: מספר כניסות הפונות לרצועת הליכה/ מספר בניינים
יעד: 100%

12. גדרות

  • רציונאל

רחובות המלווים על ידי גדרות גבוהות ואטומות אשר לא מאפשרות מבט אל קומת הכניסה של בניינים ו/או אל חצר משותפת, יוצרים חוסר עניין והעדר תחושת בטחון עבור הולך הרגל. 

  • מדד
מה: גובה גדרות של בנייני מגורים לאורך רחובות
איך: אורך רצועת הליכה ללא גדרות אטומות העולות על גובה 80 ס"מ/ אורך סך כל רצועות ההליכה לאורך חזית בנויה
יעד: 90%

13. צפיפות כניסות לחנייה

  • רציונאל

כניסות לחנייה מהוות קטיעה של רצף ההליכה במיוחד עבור ילדים קטנים אשר במקרה שלהם מדובר בסכנה של ממש. צמצום הכניסות לחנייה, יצמצם את הקטיעות ברצף ההליכה, ישפר את חווית ההליכה וכן את בטיחותה.

  • מדד
מה: ממוצע של 2 כניסות לחנייה לכל 100 מטר חזית רחוב בנויה
איך: מספר כניסות לחניה במרחב ההתערבות / אורך חזית בנויה
יעד: 90% מחזית רחוב בנויה ללא כניסות לחנייה

תשתית עירונית

14. עצים בני קיימא

  • רציונאל

תרומתם של עצים במרחב הציבורי והפרטי לעידוד הליכה חורגת מעבר לחשיבות הצל ברחוב. נוכחותם של עצים במרחב תורמת לשיפור חווית ההליכה, להורדת הטמפרטורה הכוללת, להגדלת המגוון הביולוגי ולאיכות החיים במרחב.  

  • מדד
מה: חופת עצים
איך: שטח חופת עצים / כל השטח למעט בינוי
יעד: 40% שטח חופת עצים מכלל הפוליגון (ללא תכסית בינוי)

15. מרחב ציבורי

  • רציונאל

מרחב ציבורי הינו חיוני לחוויית ההליכה ברגל. קיומו מאפשר מקום שהייה ומנוחה, חלל לפעילויות משתנות ואתנחתה ויזואלית מהמרחב העירוני הבנוי.

  • מדד
מה: שטח ציבור פתוח נגיש לאורך רחובות במרחב הנבדק
איך: שטח ציבורי פתוח נגיש מהרחוב/ סך שטח הפרויקט
יעד: 10% שטח ציבורי מסך שטח הפרויקט

16. שטח חנייה עילית

  • רציונאל

שטח חנייה עילית שאינו בזכות הדרך של הרחוב יכול להוות חסם להליכה ברגל במיוחד כאשר מקובץ לכדי שטח גדול. באופן זה מפורר שטח החנייה את מרקם הרחוב, יוצר שממה עירונית שעל פי רוב אינה מוצלת ושלא נעים לעבור דרכה או ללכת לצידה.

  • מדד
מה: השטח המשמש לחנייה עילית במגרשים (לא כולל זכות הדרך)
איך: שטח המשמש לחנייה עילית/ שטח מגרשים (בינוי+שפ"פ+ שצ"פ)
יעד: 10% שטח חנייה עילית

17. רשת הליכה

  • רציונאל

רשת הליכה טובה מאפשרת להולך הרגל ריבוי של אפשרויות הליכה וקיצורי דרך על מנת להגיע ליעדו. ככל שמספר הצמתים רב יותר כך רשת ההליכה מסועפת יותר ומאפשרת יותר מסלולי הליכה.

  • מדד
מה: מספר צמתים לקמ"ר
איך: מספר צמתים בתוך שטח המדידה/ שטח מדידה בדונם X 0.001
יעד: 150 צמתים לקמ"ר

18. נגישות למוסדות ציבור

  • רציונאל
הליכה ברגל אינה רק תוצאה של תשתית רחובות איכותית המעודדת הליכה. על מנת שיותר אנשים יעברו מנסיעה ברכב הפרטי להליכה ברגל יש לוודא כי שירותים שונים נמצאים במרחק הליכה. נגישות גבוהה למוסדות ציבור במרחק הליכה תעודד יותר אנשים לבחור ללכת ברגל.
  • מדד
מה: נגישות המבנים למוסדות ציבור
איך: מרחק הליכה של מבנים ממוסדות ציבור
יעד: 80% מהבניינים נגישים למוסדות ציבור במרחק הליכה של עד 250 מ'

19. נגישות למסחר ולשירותים

  • רציונאל
הליכה ברגל אינה רק תוצאה של תשתית רחובות איכותית המעודדת הליכה. על מנת שיותר אנשים יעברו מנסיעה ברכב הפרטי להליכה ברגל יש לוודא כי שירותים שונים נמצאים במרחק הליכה. נגישות גבוהה למסחר ולשירותים במרחק הליכה תעודד יותר אנשים לבחור ללכת ברגל.
  • מדד

מה: נגישות המבנים למסחר ולשירותים
איך: מרחק הליכה של מבנים ממסחר ושירותים
יעד: 80% מהבניינים נגישים למסחר ושירותים במרחק הליכה של עד 250 מ'

20. נגישות לתחבורה ציבורית

  • רציונאל

הליכה ברגל אינה רק תוצאה של תשתית רחובות איכותית המעודדת הליכה. על מנת שיותר אנשים יעברו מנסיעה ברכב הפרטי להליכה ברגל יש לוודא כי שירותים שונים נמצאים במרחק הליכה. נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית במרחק הליכה תעודד יותר אנשים לבחור ללכת ברגל ולנסוע בתחבורה ציבורית. 

  • מדד

מה: נגישות מרחב ההתערבות לתחבורה ציבורית איכותית
איך: מרחק הליכה של מבנים תחבורה ציבורית איכותית
יעד: 80% מהבניינים במרחק של עד 250 מ' הליכה מתחנות אוטובוס עם לפחות 2 קווים